Terugblik op het mini-symposium over ISV: “Het gaat om progressie, niet om perfectie”
Weet jij als opdrachtgever of de producten die je inkoopt en met publiek geld betaalt, dwangarbeidvrij zijn? Of er geen sprake is van onveilige werkomstandigheden of onderbetaling in de keten? En of met het vergaren of verwerken van grondstoffen het milieu niet onherstelbaar wordt beschadigd? Daarover ging het in het online mini-symposium “Aan de slag met eerlijke inkoop” op 25 maart 2025.

Over één ding waren de sprekers het al snel eens: 100% zekerheid krijg je nooit, maar door in gesprek te gaan met bedrijven stimuleer je wel dat zij meer doen voor mensenrechten en milieu en daarover ook transparant zijn. Ofwel, in de woorden van Frank Postema, strategisch contractmanager: “het gaat om progressie, niet om perfectie”. Wetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals de CSRD en de CSDDD, bieden mogelijkheden erop te sturen. En ook beleid, andere afspraken en praktische hulpmiddelen helpen daarbij.
Belang en toepassing van ISV
In het 1,5 uur durende mini-symposium deden deskundigen uit wetenschap, beleid en praktijk uit de doeken wat Internationale Sociale Voorwaarden (ISV) belangrijk maakt en hoe je het kunt toepassen. Onder gespreksleiding van Diederik Heij, deelden Boris Verbrugge, expert verantwoord ondernemen bij de KU Leuven en Möbius, Naomi Kervel, projectleider sociale ketenverantwoordelijkheid bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, Frank Postema, strategisch contractmanager bij de categorie Werkplekomgeving Rijk en Myrthe Vogel, senior beleidsmedewerker bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en specialist op het terrein van ISV, hun inzichten met elkaar en met de online deelnemers.
Risico’s en revoluties
Benieuwd naar hoe EU-regelgeving zoals de CSRD en de CSDDD zich ontwikkelen, waarom leverage ertoe doet, hoe je de risico’s voor de organisatie analyseert en hoe de MVO risicochecker daarbij behulpzaam kan zijn, waarom je de markt beter kunt stimuleren dan afstraffen, of het wel de rol van de (inkopende) overheid is om op dit doel te sturen, of die overheid de duurzame revolutie in de markt eigenlijk nog wel kan bijbenen, wat de ISV-clausule is, waarom marktonderzoek in een vroeg stadium zo belangrijk is, hoe je de opdrachtgever mee krijgt, of ISV- en andere duurzaamheidsdoelen te verenigen zijn in één aanbesteding, hoe je aan de slag kunt met ISV ook als je geen expert bent en waarom ISV voor Frank – aanvankelijk wat sceptisch - steeds leuker en interessanter werd? Bekijk hieronder de samenvatting. Daaronder vind je de presentatie van Boris Verbrugge en meer informatie.
1 00:00:14:05 00:00:19:18
Welkom bij dit minisymposium over
internationale sociale voorwaarden.
2 00:00:19:21 00:00:22:23
Mijn naam is Diederik Heij.
Ik ben vandaag uw gastheer.
3 00:00:23:01 00:00:26:21
En we gaan het hebben over
aan de slag gaan met eerlijke inkoop.
4 00:00:26:24 00:00:33:22
Ik zei het al, het toepassen van internationale
sociale voorwaarden bij overheidsopdrachten.
5 00:00:34:00 00:00:37:05
Laten we beginnen met de eerste
persoon hier aan tafel naast mij:
6 00:00:37:08 00:00:40:15
Boris Verbrugge van de KU Leuven.
7 00:00:40:18 00:00:45:06
Wij glimlachen allebei, want die K staat niet
meer voor katholiek, maar gewoon voor K.
8 00:00:45:09 00:00:49:22
Jij bent onderzoeker daar. Welkom!
-Dank je wel.
9 00:00:50:00 00:00:55:13
Licht nog wat toe over wat je doet in
jouw rol als onderzoeker bij de KU Leuven...
10 00:00:55:16 00:00:59:10
en waar je het zo meteen
vooral met ons over gaat hebben.
11 00:00:59:13 00:01:03:00
Ja. Goedemorgen, Diederik.
Goedemorgen ook aan het publiek.
12 00:01:03:03 00:01:06:22
Ik combineer twee rollen. Inderdaad,
je noemt de rol van universitair onderzoeker.
13 00:01:07:00 00:01:10:14
Ik doe al jaren praktijkgericht,
beleidsgericht onderzoek...
14 00:01:10:17 00:01:14:11
naar alles wat te maken heeft met
maatschappelijk verantwoord ondernemen...
15 00:01:14:14 00:01:18:20
duurzame waardeketens, duurzame
inkoop en bedrijven en mensenrechten.
16 00:01:18:23 00:01:24:05
Dus een aantal thema's waar er een duidelijke
overlap bestaat in termen van focus.
17 00:01:24:08 00:01:30:05
Voor de volledigheid: ik combineer die rol
met een rol als adviesverlener bij Möbius.
18 00:01:30:08 00:01:36:17
En in die rol adviseer ik zowel publieke
als private organisaties over deze thema's.
19 00:01:36:20 00:01:40:03
Ik ben Naomi Kervel, projectleider
sociale ketenverantwoordelijkheid...
20 00:01:40:06 00:01:42:00
bij het ministerie van Buitenlandse Zaken.
21 00:01:42:03 00:01:46:04
Dat houdt eigenlijk in dat ik aan
de bedrijfsvoeringskant aan het kijken ben...
22 00:01:46:07 00:01:50:21
waar mogelijk mensenrechtenrisico's zitten in
de bedrijfsvoering van het ministerie van BuZa.
23 00:01:50:24 00:01:53:07
Samen met onze inkoopafdeling
en contractmanagers...
24 00:01:53:10 00:01:58:10
probeer ik samen te werken
om die risico's te voorkomen.
25 00:01:58:13 00:02:05:09
Naast jou zit de vleesgeworden praktijk,
Frank Postema van Rijkswaterstaat.
26 00:02:05:12 00:02:08:02
Je bent contractmanager,
moet ik even spieken...
27 00:02:08:05 00:02:11:04
Categorie Werkplekomgeving Rijk?
-Klopt, ja.
28 00:02:11:07 00:02:16:06
Onder andere kantoormeubilair,
gaan we het ook straks over hebben.
29 00:02:16:09 00:02:18:17
Op voorhand werden er wat vragen ingediend.
30 00:02:18:20 00:02:25:17
En die vragen gaan voor de helft over:
ik wil weten hoe het in de praktijk werkt.
31 00:02:25:20 00:02:27:15
Daar hebben we het straks over.
32 00:02:27:18 00:02:33:04
Maar kun je even aangeven... Schets
eerst gewoon even een beeld van je werk.
33 00:02:33:07 00:02:35:22
En kun je daarna aangeven:
34 00:02:36:00 00:02:39:07
nou, dat tipje van de sluier,
wat houdt dat nou in de praktijk?
35 00:02:39:10 00:02:41:22
Laten we beginnen
met dat beeld van jouw werk, Frank.
36 00:02:42:00 00:02:45:19
Ja, ik werk officieel bij Rijkswaterstaat
bij de categorie Werkplekomgeving.
37 00:02:45:22 00:02:50:23
Wij kopen meubilair in
en kantoorbenodigdheden.
38 00:02:51:01 00:02:53:12
En dat doen we rijksbreed.
39 00:02:53:15 00:02:56:00
Toen ik drie jaar geleden hieraan begon...
40 00:02:56:03 00:02:58:23
was volgens mij internationale
sociale voorwaarden...
41 00:02:59:01 00:03:02:00
toch wel een geitenwollen sokken-verhaal,
ver van mijn bed.
42 00:03:02:03 00:03:06:23
Een beetje... Nou ja, geitenwollen sokken.
-Linkse hobby wordt dat vaak ook genoemd.
43 00:03:07:01 00:03:10:15
Ja, en hoe meer je ermee bezig bent,
hoe leuker het wordt...
44 00:03:10:18 00:03:13:17
want het is echt complex.
45 00:03:13:20 00:03:16:22
Het is tegelijkertijd een reële situatie
waar je mee te maken hebt.
46 00:03:17:00 00:03:18:18
Het zijn echte dingen.
47 00:03:18:21 00:03:24:00
En het is ook gewoon bijna een morele
verplichting om hiermee bezig te zijn.
48 00:03:24:03 00:03:27:07
En als bijvangst merken we ook
dat we veel meer inzicht krijgen...
49 00:03:27:10 00:03:29:06
in hoe de productieketen werkt.
50 00:03:29:09 00:03:34:02
Gaan we zo terug naar Boris Verbrugge,
want Boris kan wat meer context schetsen.
51 00:03:34:05 00:03:37:24
Om die rol van de aanbestedende
overheid en van bedrijven te begrijpen...
52 00:03:38:02 00:03:40:21
moeten we teruggrijpen naar de bron.
Wat is die bron?
53 00:03:40:24 00:03:43:18
Die bron zijn bepaalde
internationale standaarden.
54 00:03:43:21 00:03:45:16
De eerste belangrijke standaard...
55 00:03:45:19 00:03:48:05
mogelijk de belangrijkste
voor bedrijven en mensenrechten...
56 00:03:48:08 00:03:51:14
zijn de VN-richtlijnen inzake
bedrijven en mensenrechten.
57 00:03:51:17 00:03:54:12
Die zijn goedgekeurd in 2011...
58 00:03:54:15 00:03:57:11
en daar wordt een duidelijk
onderscheid gemaakt...
59 00:03:57:14 00:03:59:06
en belangrijk om dat te benadrukken...
60 00:03:59:09 00:04:02:15
omdat het in de praktijk
niet altijd even helder zal zijn.
61 00:04:02:18 00:04:05:19
Een belangrijk onderscheid tussen
de rol van de overheid enerzijds...
62 00:04:05:22 00:04:09:21
en ondernemingen anderzijds.
Dus bij overheden is het van belang...
63 00:04:09:24 00:04:15:00
dat er respect voor de mensenrechten
gepromoot wordt via hun commerciële relaties.
64 00:04:15:03 00:04:18:18
Dus bij ondernemingen waarmee
de overheid commerciële relaties aangaat.
65 00:04:18:21 00:04:22:14
Natuurlijk niet in het minst
via overheidsaanbestedingen.
66 00:04:22:17 00:04:25:14
Bij de ondernemingen
is het belangrijk...
67 00:04:25:17 00:04:29:20
dat ze proberen te vermijden dat ze
bijdragen aan mensenrechtenschendingen.
68 00:04:29:23 00:04:32:10
En dat gaat niet enkel
over de eigen activiteiten...
69 00:04:32:13 00:04:36:13
maar het gaat bijvoorbeeld ook over:
wat gebeurt er in mijn toeleveringsketen?
70 00:04:36:16 00:04:40:07
Maar in sommige gevallen, denk
bijvoorbeeld aan de defensie-industrie...
71 00:04:40:10 00:04:42:00
de technologische industrie...
72 00:04:42:03 00:04:45:00
wat gebeurt er
eens het product mijn fabriek verlaat?
73 00:04:45:03 00:04:48:20
Dus upstream-downstream
wordt het dan omschreven.
74 00:04:48:23 00:04:51:20
Hoe moeten ze dat doen?
In de VN-richtlijnen wordt verwezen...
75 00:04:51:23 00:04:54:15
naar het concept
'human rights due diligence'.
76 00:04:54:18 00:04:58:23
Die definitie in de VN-richtlijnen
blijft weinig operationeel.
77 00:04:59:01 00:05:02:00
Een andere internationale standaard,
eigenlijk zijn het er twee.
78 00:05:02:03 00:05:05:22
Dus de OESO heeft twee
bijkomende standaarden ontwikkeld:
79 00:05:06:00 00:05:09:22
de OESO-richtlijnen voor
maatschappelijk verantwoord ondernemen.
80 00:05:10:00 00:05:13:03
En in die richtlijnen
of in de annex bij die richtlijnen...
81 00:05:13:06 00:05:16:18
wordt dus het concept van due diligence
in een mooi figuur gegoten.
82 00:05:16:21 00:05:19:22
Dit is het overzicht,
een poging om het bevattelijk te maken.
83 00:05:20:00 00:05:22:17
Of de OESO daar volledig in slaagt,
is een andere vraag.
84 00:05:22:20 00:05:26:03
Het blijft een serieuze boterham
om door te nemen.
85 00:05:27:15 00:05:31:01
Wat is hier belangrijk? Ik ga niet
in detail door die verschillende stappen.
86 00:05:31:04 00:05:35:21
Due diligence is een proces.
Het is geen sequentieel proces.
87 00:05:35:24 00:05:37:24
Het is niet één,
dan twee, dan drie, dan vier.
88 00:05:38:02 00:05:39:18
Nee, het zijn parallelle processen.
89 00:05:39:21 00:05:42:20
In essentie komt het erop neer
dat je als bedrijf...
90 00:05:42:23 00:05:48:13
risico's op een negatieve impact
gaat identificeren en trachten te begrijpen.
91 00:05:48:16 00:05:50:24
Dat je gaat proberen
om maatregelen te nemen...
92 00:05:51:02 00:05:55:22
om het effectief optreden van een
negatieve impact te voorkomen, te beperken.
93 00:05:56:00 00:06:00:12
En waar die dan toch optreedt,
te remediëren, herstel te bieden.
94 00:06:00:15 00:06:04:17
En ten derde dat je gaat trachten
om bepaalde zaken...
95 00:06:04:20 00:06:07:09
omtrent verantwoord ondernemen
te integreren in het beleid...
96 00:06:07:12 00:06:10:16
in de managementsystemen,
in de bedrijfsvoering.
97 00:06:10:19 00:06:15:18
Maar ik denk dat er twee wetten
van groot belang zijn voor deze discussie.
98 00:06:15:21 00:06:20:16
Dat is enerzijds de CSRD,
de duurzaamheidsrapportering...
99 00:06:20:19 00:06:23:24
en anderzijds CSDDD,
de due diligence-wet.
100 00:06:24:02 00:06:28:22
De anti-wegkijkwet, zoals jullie in Nederland
zeggen. Wij in België« gebruiken die term niet.
101 00:06:29:00 00:06:33:20
Dus waarover gaat het in de twee gevallen?
De CSRD gaat over verplicht rapporteren.
102 00:06:33:23 00:06:37:17
Die is van toepassing op grote bedrijven,
ongeveer 50.000 Europese bedrijven.
103 00:06:37:20 00:06:41:01
Die bedrijven moeten rapporteren
volgens Europese standaarden...
104 00:06:41:04 00:06:44:02
en volgens de dubbele materialiteit.
Wat betekent dat?
105 00:06:44:05 00:06:49:17
Je rapporteert over de impact
die jij hebt als bedrijf op mens, milieu...
106 00:06:49:20 00:06:54:02
maar ook hoe die impact op zijn beurt
een impact kan hebben...
107 00:06:54:05 00:06:56:18
op de financiële performantie
van je bedrijf.
108 00:06:56:21 00:06:59:05
De CSDDD is due diligence.
109 00:06:59:08 00:07:03:00
Dat gaat over zeer grote bedrijven,
ongeveer 5000 in Europa.
110 00:07:03:03 00:07:06:21
Zij moeten due diligence gaan toepassen,
zoals ik daarnet heb toegelicht...
111 00:07:06:24 00:07:09:24
op risico's doorheen hun activiteitenketen.
112 00:07:10:02 00:07:14:15
Als je geen adequate due diligence uitvoert
en er treedt een impact op...
113 00:07:14:18 00:07:18:14
kan je als bedrijf aansprakelijk gesteld
worden in uitzonderlijke gevallen.
114 00:07:18:17 00:07:23:02
De druk op de nieuwe commissie
van Ursula von der Leyen nam toe...
115 00:07:23:05 00:07:26:18
en zij heeft in november de aankondiging
gedaan: oké, we gaan vereenvoudigen.
116 00:07:26:21 00:07:30:22
We komen met een omnibus die in één stap
alle wetgeving gaat vereenvoudigen.
117 00:07:31:00 00:07:33:18
De CSRD, CSDDD
en bijvoorbeeld ook taxonomie.
118 00:07:33:21 00:07:35:16
Ik ga er niet verder op in.
119 00:07:35:19 00:07:39:20
Dit was verrassend, zelfs voor haar
commissarissen. Die waren niet op de hoogte.
120 00:07:39:23 00:07:44:13
Wat was het effect van die omnibus?
-Wel, het effect van die omnibus...
121 00:07:44:16 00:07:46:24
Dus er is in november
die aankondiging gebeurd.
122 00:07:47:02 00:07:52:03
In februari is dan de finale tekst
vanuit de commissie gekomen.
123 00:07:52:06 00:07:56:21
Dat is een voorstel. Dus het is geen finale
tekst, en het moet worden heronderhandeld...
124 00:07:56:24 00:08:00:01
door zowel het Parlement
als de Raad, dus de lidstaten.
125 00:08:00:04 00:08:03:09
Wat betekent dit nou
voor overheidsinkoop?
126 00:08:03:12 00:08:07:04
Dus voor overheidsinkoop, en ik beperk
me hier tot de regelgevende contexten...
127 00:08:07:07 00:08:12:03
zijn er een aantal Europese rechtsregels
die we in beschouwing moeten nemen.
128 00:08:12:06 00:08:16:13
Ik probeer het kort te houden. Je hebt de
Europese richtlijn inzake publieke aankopen...
129 00:08:16:16 00:08:21:12
overheidsopdrachten, van 2014. Daar wordt
niet expliciet verwezen naar mensenrechten...
130 00:08:21:15 00:08:23:22
maar impliciet zit er
een aantal opportuniteiten in.
131 00:08:24:00 00:08:28:06
Bijvoorbeeld werken met marktconsultaties,
uitsluitingsgronden, uitvoeringsvoorwaarden.
132 00:08:28:09 00:08:31:04
Het publiek is, vermoed ik,
wel mee in wat ik nu vertel...
133 00:08:31:07 00:08:34:02
maar er zijn ook beperkingen,
zoals de link die je moet maken...
134 00:08:34:05 00:08:38:10
met het onderwerp van de opdracht,
de subject matter.
135 00:08:38:13 00:08:42:04
In Nederland hebben jullie een beleid
en dat is, ik ga niet zeggen uitzonderlijk...
136 00:08:42:07 00:08:45:19
maar er zijn maar een aantal landen
die dit in hun wetgeving en beleid gieten...
137 00:08:45:22 00:08:47:19
de internationale sociale voorwaarden.
138 00:08:47:22 00:08:50:03
Daar kunnen mijn collega's
meer over vertellen.
139 00:08:50:06 00:08:54:12
Maar het gaat dus over het gebruik van
contractvoorwaarden, uitvoeringsvoorwaarden...
140 00:08:54:15 00:08:56:10
om due diligence op te vragen.
141 00:08:56:13 00:08:59:15
En dan het laatste dat ik wil zeggen:
het is belangrijk om te kijken...
142 00:08:59:18 00:09:03:08
naar de link tussen die wetgeving
inzake overheidsopdrachten...
143 00:09:03:11 00:09:07:05
en die wetgeving inzake maatschappelijk
verantwoord ondernemen bij bedrijven.
144 00:09:07:08 00:09:09:07
Op een bepaald moment was de discussie:
145 00:09:09:10 00:09:12:08
gaan we ook de publieke sector
meenemen in de CSDDD?
146 00:09:12:11 00:09:16:09
Moeten overheden verplicht worden
om die due diligence toe te passen?
147 00:09:16:12 00:09:21:09
Uiteindelijk is de naleving
van die wet meegenomen...
148 00:09:21:12 00:09:25:02
in die zin dat je de naleving door bedrijven
kan gaan gebruiken...
149 00:09:25:05 00:09:28:01
als gunningscriterium
of uitvoeringsvoorwaarde.
150 00:09:28:04 00:09:30:09
Niet-naleving kan of moet...
151 00:09:30:12 00:09:33:24
- dat is aan de nationale staten
om te beslissen wat ze daarmee doen -
152 00:09:34:02 00:09:37:15
dus niet-naleving kan of moet
gebruikt worden als uitsluitingsgrond.
153 00:09:37:18 00:09:41:18
Er is een trend gaande van
verduurzaming van ondernemingen.
154 00:09:41:21 00:09:46:21
Overheden moeten dit erkennen
én belonen, zei je.
155 00:09:46:24 00:09:49:07
Er is een enorme evolutie
geweest in de markt.
156 00:09:49:10 00:09:53:00
Duurzaamheid is een beetje deel geworden
van de social license to operate.
157 00:09:53:03 00:09:57:17
Bedrijven worden geconfronteerd met vragen
van klanten, wetgever, investeerders, enzovoort.
158 00:09:57:20 00:10:01:22
Dus er gebeurt al redelijk wat in de markt
en ik heb soms de indruk dat de overheid...
159 00:10:02:00 00:10:03:15
daar niet altijd mee mee is...
160 00:10:03:18 00:10:07:21
en vragen stelt die eigenlijk
niet conform de marktnorm zijn.
161 00:10:07:24 00:10:10:15
Dus het is belangrijk
om als overheid te gaan kijken:
162 00:10:10:18 00:10:13:21
oké, wat leeft er in de markt,
hoe kunnen wij daarop inspelen?
163 00:10:13:24 00:10:16:14
Ik denk dat belonen
misschien nog best lastig is...
164 00:10:16:17 00:10:21:03
mede ook door aanbestedingswetgeving
die juist wil dat er gelijke gronden zijn.
165 00:10:21:06 00:10:27:08
Dus gunningscriteria kunnen daar
een mooie voor kans bieden, om te zeggen:
166 00:10:27:11 00:10:32:12
oké, bedrijven die hier juist
wat verder in zijn...
167 00:10:32:15 00:10:34:23
kunnen daardoor beter uit de bus komen.
168 00:10:35:01 00:10:38:04
En het gaat niet meer alleen
om de kosten van een opdracht.
169 00:10:38:07 00:10:43:16
Er zijn wel voorbeelden in de MVI-criteria
die je daarvoor zou kunnen gebruiken.
170 00:10:43:19 00:10:46:18
Ik denk dat we
op het onderwerp zonnepanelen...
171 00:10:46:21 00:10:50:05
wel aan het kijken zijn hoe we
een aantal van de ISV-voorwaarden...
172 00:10:50:08 00:10:52:18
wat dus op dit moment
contractvoorwaarden zijn...
173 00:10:52:21 00:10:55:19
kunnen gaan verschuiven
naar wat meer een gunningscriterium.
174 00:10:55:22 00:10:58:13
Dus dat dingen vooraf verwacht worden.
175 00:10:58:16 00:11:02:21
Bij het ministerie werk ik
in de duurzaamheidsafdeling.
176 00:11:02:24 00:11:07:23
Dus wij kijken naar onze bedrijfsvoering en
waar wij kansen zien voor het verduurzamen.
177 00:11:08:01 00:11:10:04
Dat gaat zowel over klimaat
als mensenrechten.
178 00:11:10:07 00:11:12:02
En dan houd ik mij vooral bezig...
179 00:11:12:05 00:11:15:10
met mogelijke negatieve
mensenrechtengevolgen.
180 00:11:15:13 00:11:20:03
Dat zit voor ons vooral in facilitaire diensten
die we inkopen voor ambassades wereldwijd...
181 00:11:20:06 00:11:22:19
schoonmakers, beveiligers...
182 00:11:22:22 00:11:26:00
maar ook tijdens de bouw
van nieuwe ambassades en gebouwen.
183 00:11:26:03 00:11:28:18
Welke grondstoffen
worden daarvoor gebruikt?
184 00:11:28:21 00:11:33:09
Dus we proberen vooral te kijken:
waar zien we mogelijke risico's daarin?
185 00:11:33:12 00:11:34:23
En wat prioriteren wij dan?
186 00:11:35:01 00:11:38:22
En hoe gaan we met onze inkoopcollega's
en contractmanagers aan de slag ...
187 00:11:39:00 00:11:41:24
om te zorgen dat zij daadwerkelijk
daar invulling aan kunnen geven...
188 00:11:42:02 00:11:44:23
door gunningscriteria,
door contractvoorwaarden.
189 00:11:45:01 00:11:49:01
En wat hebben zij dan aan kennis en kunde
nodig om daarop te kunnen monitoren?
190 00:11:49:04 00:11:52:03
Ik denk dat we hier ook zitten
in het stukje 'markt stimuleren'.
191 00:11:52:06 00:11:56:03
Zowel wij als overheid zijnde, maar
eigenlijk ben je gewoon marktdeelnemer.
192 00:11:56:06 00:12:00:24
Je wil dat langzaamaan die stappen gezet
gaan worden om eerlijker te gaan handelen...
193 00:12:01:02 00:12:04:07
dus ik denk dat een rol die erbij komt
als je zulk beleid of keuzes maakt...
194 00:12:04:10 00:12:06:09
het stimuleren is
dat anderen hetzelfde doen.
195 00:12:06:12 00:12:10:07
Iemand die vooraf zegt: 'Maar alles is
perfect geregeld. Er zijn hier geen problemen.'
196 00:12:10:10 00:12:14:02
Met de huidige toeleveringsketens
en wat we daarover weten...
197 00:12:14:05 00:12:17:00
vind ik, is dat gewoon
niet heel erg realistisch...
198 00:12:17:03 00:12:19:22
dat er nergens in een keten
daadwerkelijk wat fout gaat.
199 00:12:20:00 00:12:23:24
Dus ik wil vooral collega's laten weten
dat zij niet gecontroleerd worden...
200 00:12:24:02 00:12:28:06
op het feit dat er
geen negatieve gevolgen zijn...
201 00:12:28:09 00:12:31:16
maar vooral dat ze dit bespreekbaar
kunnen maken met opdrachtnemers...
202 00:12:31:19 00:12:34:05
en de rest van het ministerie
om tot oplossingen te komen.
203 00:12:34:08 00:12:39:12
Wie is je interne opdrachtgever
en hoe zorg je dat je die bij de les houdt?
204 00:12:39:15 00:12:44:00
Dat die hetzelfde morele
standpunt heeft als jij.
205 00:12:44:03 00:12:48:06
Dat zit hem deels,
plat gezegd, in de verplichting.
206 00:12:48:09 00:12:50:21
Het is wetgeving, het is beleid.
207 00:12:52:07 00:12:56:04
Dus je zult daar in de keten,
binnen je organisatie, aan moeten voldoen.
208 00:12:56:07 00:13:01:17
Nou, dat is eigenlijk ook niet het meest
motiverende, maar wel een heel duidelijke.
209 00:13:01:20 00:13:03:06
Anderzijds is ook aan te tonen:
210 00:13:03:09 00:13:05:19
Wat is ISV, wat levert het op
en waarom doen we het?
211 00:13:05:22 00:13:09:16
Dat zit veel meer op die haast
morele verplichting die je hebt...
212 00:13:09:19 00:13:12:10
of morele verantwoordelijkheid
die je als mens ook hebt.
213 00:13:14:07 00:13:18:19
Veel meer daarop sturen en je zult dus goed
inzichtelijk moeten maken waarom je het doet.
214 00:13:18:22 00:13:21:09
Krijg je dan soms sceptische
reacties of reacties van...
215 00:13:21:12 00:13:25:15
Ja. 'Het kost tijd, tijd is geld.'
216 00:13:25:18 00:13:29:23
'Voor dat contract, moeten we daar nou
zoveel tijd en energie in stoppen?'
217 00:13:30:01 00:13:32:04
'Ik vind het niet tastbaar.'
218 00:13:32:07 00:13:34:20
Je krijgt ook een andere reactie
op kantoorartikelen...
219 00:13:34:23 00:13:38:09
ten opzichte van kantoormeubilair, hè?
220 00:13:38:12 00:13:41:05
Meubilair is in geld veel groter.
221 00:13:44:19 00:13:48:18
Je kunt er veel meer uitstraling mee bereiken,
dus daar zit veel meer emotie op.
222 00:13:48:21 00:13:51:13
En kantoorartikelen,
de pennetjes, de gummetjes.
223 00:13:51:16 00:13:54:09
Waar hebben we het over?
Het valt allemaal reuze mee.
224 00:13:54:12 00:13:56:21
Dus daar zie je ook
een verschil in belang...
225 00:13:56:24 00:14:01:18
en feitelijk, geven we binnen het Rijk
aan kantoorartikelen, papier en drukwerk...
226 00:14:01:21 00:14:05:19
veel minder uit dan aan kantoormeubilair.
Dus daar is je impact ook minder.
227 00:14:05:22 00:14:09:08
En tegelijkertijd roep ik dan ook:
maar waarom zou je het laten liggen?
228 00:14:09:11 00:14:13:19
Wat doe je nou vooral in die contractfase?
229 00:14:13:22 00:14:15:18
Daar zet je de kaders.
230 00:14:15:21 00:14:19:18
Nou, wat je zelf zegt, dat is duidelijk,
maar dat is wel een belangrijk ijkpunt.
231 00:14:19:21 00:14:22:22
Misschien ga ik er te snel
aan voorbij hoor. Als je langer...
232 00:14:23:00 00:14:24:16
Maar dat is wel een belangrijke...
233 00:14:24:19 00:14:28:01
want daar zet je wel de verwachtingen
en kaders neer van je contract.
234 00:14:28:04 00:14:32:06
Maar daar hebben we het over gehad.
Dat heb je gedaan, aanbesteed, gegund.
235 00:14:32:09 00:14:35:03
En dan krijg je inderdaad het spel.
236 00:14:35:06 00:14:37:23
We hebben de dienst, het product,
dat komt allemaal wel.
237 00:14:38:01 00:14:40:14
Daar heeft iedereen een gevoel bij,
je hebt je ingeschreven.
238 00:14:40:17 00:14:43:01
Maar dan moet je met elkaar om tafel.
Wat is ISV nou?
239 00:14:43:04 00:14:46:17
Wat verwacht ik als opdrachtgever van jou?
240 00:14:46:20 00:14:48:07
Want wij hebben ook gemerkt:
241 00:14:48:10 00:14:51:09
we zijn met leveranciers
in gesprek erover gegaan.
242 00:14:53:02 00:14:56:09
Iets te simpel gezegd, maar eigenlijk
weet niemand wat hij moet rapporteren.
243 00:14:56:12 00:15:00:15
Niemand weet precies: wat wil jij
als opdrachtgever precies van me zien?
244 00:15:00:18 00:15:04:04
Want als ik dat nou doe, voldoe ik
aan mijn contract en kunnen we door.
245 00:15:04:07 00:15:08:19
En dat is voor opdrachtgevers, ook voor mij
als contractmanager, vaak moeilijk.
246 00:15:08:22 00:15:11:18
Want jij bent de leverancier,
jij bent expert op jouw gebied.
247 00:15:11:21 00:15:15:22
Jij weet hoe je ketens in elkaar zitten.
Tenminste, dat verwacht ik dan eigenlijk.
248 00:15:16:00 00:15:17:22
Dus dat is ook voor mij vaak zoeken.
249 00:15:19:04 00:15:21:21
En je ziet voor al die leveranciers
wel iets uniforms.
250 00:15:21:24 00:15:24:23
Maar de één is verder dan de ander,
de ander heeft andere ketens.
251 00:15:25:01 00:15:28:15
Dus wat Naomi ook zegt,
het geeft heel veel ruimte.
252 00:15:28:18 00:15:32:17
Dat is ook de kracht, omdat je kunt inrichten
naar de juiste keten en leverancier.
253 00:15:32:20 00:15:36:12
Tegelijkertijd maakt het dat moeilijk,
want wat wil ik nou precies zien?
254 00:15:36:15 00:15:41:12
En daarover, dat was voor ons ook zoeken,
zijn we met de leveranciers om tafel gegaan.
255 00:15:41:15 00:15:45:00
Dus eerst een introductie met de ISV,
dat we hetzelfde beeld hebben.
256 00:15:45:03 00:15:47:21
En dan in gesprek gaan:
wat zien wij nou in onze keten?
257 00:15:47:24 00:15:51:13
Er zijn een aantal generieke
stappen in zo'n keten.
258 00:15:51:16 00:15:55:02
Bij een leverancier van tafelbladen,
daar zijn een aantal generieke stappen...
259 00:15:55:05 00:15:57:21
misschien zelfs een paar
generieke leveranciers.
260 00:15:58:21 00:16:01:12
Maar per bedrijf
zijn er ook weer unieke kenmerken.
261 00:16:01:15 00:16:04:14
Dus enerzijds zijn we in gesprek, van:
joh, wat is ISV?
262 00:16:04:17 00:16:09:07
Anderzijds ook één op één, van:
als we dat dan zien, wat zijn de risico's?
263 00:16:09:10 00:16:13:17
En daar heb je een Risico Checker voor.
Vul die in. Ga met elkaar in gesprek.
264 00:16:13:20 00:16:18:03
Je verwijst naar de MVO Risico Checker.
Dat geeft je wel inhoudelijk houvast?
265 00:16:18:06 00:16:23:01
Dat geeft voor mij als contractmanager
al wat inhoud...
266 00:16:23:04 00:16:25:13
dat je meer gevoel krijgt bij die keten.
267 00:16:25:16 00:16:29:22
Want ze noemen China. Nou, op dat gebied,
waar zitten dan die mogelijke risico's?
268 00:16:30:00 00:16:31:17
Die leverancier moet dat ook weten.
269 00:16:31:20 00:16:34:09
Zo ga je dus al met elkaar
informatie uitwisselen.
270 00:16:34:12 00:16:37:10
Zo zijn er dus best wel
wat middelen, wat tools...
271 00:16:37:13 00:16:39:05
om daar meer inzicht in te krijgen.
272 00:16:39:08 00:16:41:20
Maar je bent wel heel afhankelijk
van je leverancier.
273 00:16:41:23 00:16:45:13
Je wil een eerlijk gesprek. En als je het
niet hebt, maar wel had moeten hebben...
274 00:16:45:16 00:16:48:22
wil je elkaar er niet op afrekenen.
Dan krijg je nooit een eerlijk antwoord.
275 00:16:49:00 00:16:53:07
Ik stel de vraag omdat er ondernemers
ook vandaag in de digitale zaal zitten...
276 00:16:53:10 00:16:58:23
die zullen zeggen: maar ik ben de duurzaamste
en die overheid weet mij niet te vinden.
277 00:16:59:01 00:17:03:09
En daarover moet je dus ook vóór
zo'n aanbesteding met elkaar in gesprek.
278 00:17:03:12 00:17:07:07
Want welke eisen stel ik
als opdrachtgever of als Rijk...
279 00:17:07:10 00:17:08:21
en wat kan de markt mij leveren?
280 00:17:08:24 00:17:12:17
We kunnen hele hoge doelen stellen en
erachter komen dat dit hem niet gaat worden.
281 00:17:12:20 00:17:15:03
Of ik stel te lage eisen
en daag de markt niet uit.
282 00:17:15:06 00:17:20:01
Dus je zoekt juist dat samen optrekken.
Dus wat kan?
283 00:17:20:04 00:17:21:19
Hoe leer je nieuwe vaardigheden?
284 00:17:21:22 00:17:25:23
Door net iets verder te proberen te reiken
dan je nu al kan. Zo geldt het hier ook bij.
285 00:17:26:01 00:17:30:03
Hoe ver moet Frank in zijn werk gaan?
Wanneer doet hij zijn werk goed?
286 00:17:30:06 00:17:34:07
Maar even over het gesprek met die
toeleverancier. Waarom zat hij aan tafel?
287 00:17:35:14 00:17:38:23
Omdat de leverancier,
en dat was wel een mooi resultaat...
288 00:17:39:01 00:17:41:13
We hadden ze uitgenodigd
en toen zei één van de leveranciers:
289 00:17:41:16 00:17:45:19
ik ga m'n toeleverancier uitnodigen,
want die weet nog veel meer.
290 00:17:45:22 00:17:47:19
En om wat voor materiaal ging het dan?
291 00:17:47:22 00:17:50:03
Het ging over het textiel
van de kantoorstoelen.
292 00:17:50:06 00:17:55:05
We hadden een relatief kleine pilot gedaan.
-De bekleding hier op mijn rug, die... Oké.
293 00:17:55:08 00:17:59:11
Daar hadden we vijf leveranciers
voor uitgenodigd...
294 00:17:59:14 00:18:02:21
en die ene toeleverancier
bleek ook voor de anderen te leveren.
295 00:18:02:24 00:18:06:08
Dus met dat soort dingen
krijgen ze meer inzicht in de keten...
296 00:18:06:11 00:18:11:11
en ga je weer een stap verder
en dan ga je echt inzicht krijgen.
297 00:18:11:14 00:18:14:19
Maar dan moet je wel dat eerlijke gesprek
met elkaar durven voeren.
298 00:18:14:22 00:18:18:03
Wat betreft principes, moet je vaststellen
dat de taak van de overheid...
299 00:18:18:06 00:18:20:23
er niet in bestaat om zelf
due diligence te gaan uitvoeren.
300 00:18:21:01 00:18:25:04
Wel om de markt te stimuleren
om die due diligence te gaan uitvoeren.
301 00:18:25:07 00:18:28:23
En dat is ook wat de ISV
in principe verwacht.
302 00:18:29:01 00:18:32:22
Dat je inderdaad de markt
als contractvoorwaarde gaat stellen.
303 00:18:33:00 00:18:35:09
Tijdens de uitvoering
van de opdracht of het contract...
304 00:18:35:12 00:18:37:23
moeten jullie
die due diligence gaan uitvoeren.
305 00:18:38:01 00:18:41:08
Hoe ver moet je daarin gaan?
Dat hangt af van een aantal factoren.
306 00:18:41:11 00:18:44:24
Niet in het minst de capaciteit van
de inkopers en de contractmanager zelf.
307 00:18:45:02 00:18:47:06
Dus als je niet begrijpt
waar het over gaat...
308 00:18:47:09 00:18:52:01
heeft het ook weinig zin om meteen de meest
ambitieuze zaken te beginnen uitvragen.
309 00:18:52:04 00:18:56:12
Wat doe je nou om die risico's uit te zoeken?
-We hebben meerdere wegen om dit te doen.
310 00:18:56:15 00:18:59:10
En Frank noemde al mooi
de MVO Risico Checker...
311 00:18:59:13 00:19:01:05
dat is iets wat ik ook kan gebruiken.
312 00:19:01:08 00:19:03:14
De MVO Risico Checker,
als je dan ICT gaat inkopen...
313 00:19:03:17 00:19:07:07
dan tik je ICT in en dan komen
er allemaal potentiële risico's.
314 00:19:07:10 00:19:12:03
Enerzijds op je product, als je weet
uit welk land je iets gaat inkopen.
315 00:19:12:06 00:19:15:12
Als je met een bepaalde leverancier
verder gesprekken gaat voeren...
316 00:19:15:15 00:19:18:00
en je weet waar
hun grondstoffen vandaan komen...
317 00:19:18:03 00:19:21:03
of hun halffabricaten
of waar hun producenten zitten...
318 00:19:21:06 00:19:23:04
dan kun je dat ook op land uitzoeken.
319 00:19:23:07 00:19:26:00
Dat is een manier,
maar als ik kijk binnen het ministerie...
320 00:19:26:03 00:19:29:02
dan doe ik dat ook door in gesprek
te gaan met onze inspectie...
321 00:19:29:05 00:19:32:04
die contact heeft
met alle ambassades wereldwijd...
322 00:19:32:07 00:19:35:11
die langsgaat
en daar ziet wat er gebeurt.
323 00:19:35:14 00:19:39:07
We hebben een onderzoek laten doen
door een externe consultant.
324 00:19:39:10 00:19:43:05
Die heeft gekeken van: waar gaat nou
budget heen, hoe lopen onze stromen...
325 00:19:43:08 00:19:47:08
hoe is de organisatie ingericht
en waar is al wel en nog geen beleid op?
326 00:19:47:11 00:19:51:16
Waar zitten mogelijke hiaten?
Wat hebben we niet overzien?
327 00:19:52:14 00:19:56:23
Dat gaat door gesprekken te voeren
met contractmanagers of met inkopers.
328 00:19:57:01 00:20:00:01
Frank is ook een bron van input
om risico's te identificeren?
329 00:20:00:04 00:20:03:16
Ja, want uiteindelijk zijn zij degenen
die wel in contact staan...
330 00:20:03:19 00:20:08:04
en die misschien per ongeluk ergens een keertje iets over horen
waarvan ze denken: hmm, wat gek.
331 00:20:08:07 00:20:10:18
Zo kan het.
En aan de andere kant nieuwsberichten.
332 00:20:10:21 00:20:17:00
Dus als ik in de media over bepaalde
risico's lees, kan ik dat laten meewegen.
333 00:20:17:03 00:20:20:09
Wat het afgelopen jaar
voor mij de belangrijkste les was:
334 00:20:21:21 00:20:24:01
ga gewoon starten, ga het gesprek aan.
335 00:20:27:13 00:20:29:19
Vooral samen met je leverancier ook.
336 00:20:29:22 00:20:32:17
En uiteindelijk gaat het
om de progressie, niet om de perfectie.
337 00:20:32:20 00:20:35:01
En niemand heeft het gouden ei.
338 00:20:35:04 00:20:39:03
Er is niet één format,
er is niet één beste werkwijze.
339 00:20:39:06 00:20:41:10
Myrthe, jij werkt bij Binnenlandse Zaken.
340 00:20:42:18 00:20:44:16
Licht even kort toe wat je doet.
341 00:20:44:19 00:20:48:21
Ik ben zo'n 15 jaar bezig met het onderwerp
dat we nu ISV noemen...
342 00:20:48:24 00:20:52:05
of sociale ketenverantwoordelijkheid,
en bij BZK...
343 00:20:53:11 00:20:55:19
ben ik ook met name
met dat onderwerp bezig.
344 00:20:55:22 00:20:59:12
En het belangrijkste wat we daar doen,
is het rijksbrede inkoopbeleid.
345 00:20:59:15 00:21:02:11
Daar hebben we een coördinerende rol in.
346 00:21:03:09 00:21:07:22
Belangrijk onderdeel daarvan is maatschappelijk
verantwoord opdracht geven en inkopen.
347 00:21:08:00 00:21:12:09
En het onderdeel waar ik me mee bezighoud,
is dus internationale sociale voorwaarden.
348 00:21:12:12 00:21:15:16
Het belangrijkste dat ik heb gedaan,
is de uitvoeringsagenda opstellen...
349 00:21:15:19 00:21:18:21
samen met collega's van BZ en SZW.
350 00:21:19:21 00:21:25:01
Met als belangrijkste doel eigenlijk om
de toepassing, dus de praktijk eigenlijk...
351 00:21:25:04 00:21:27:02
te faciliteren en te verbeteren.
352 00:21:27:05 00:21:31:18
Het beleid is er sinds 2017...
353 00:21:31:21 00:21:36:06
dus het beleid is de contractclausule
waar het al eerder over ging hier aan tafel...
354 00:21:36:09 00:21:39:23
waarmee we due diligence uitvragen
in acht risicocategorieën...
355 00:21:40:01 00:21:42:18
waarvan de categorie van Frank er één is.
356 00:21:42:21 00:21:48:11
De uitvoeringsagenda hebben we daar
eigenlijk bovenop nog bedacht met 19 acties.
357 00:21:48:14 00:21:53:23
Onderzoeken, maar ook het ondersteunings-
punt bij PIANOo, een kennisnetwerk.
358 00:21:54:01 00:21:56:02
We hebben de bestekteksten net aangepast...
359 00:21:56:05 00:21:58:17
om ze meer in lijn
met de OESO-richtlijnen te brengen.
360 00:21:58:20 00:22:02:00
We gaan een tool ontwikkelen
aankomend jaar voor contractmanagers.
361 00:22:02:03 00:22:07:01
Dat soort acties zijn eigenlijk
om te helpen het beleid uit te voeren.
362 00:22:07:04 00:22:09:10
We zien wel een gat
tussen beleid en praktijk...
363 00:22:09:13 00:22:13:13
en we hebben geprobeerd met dat
ondersteuningspunt en andere activiteiten...
364 00:22:13:16 00:22:17:06
om daar wel echt concreet
in een casus hulp te bieden.
365 00:22:17:09 00:22:19:07
Ja. Oké, dank je wel.
366 00:22:19:10 00:22:24:23
We laten de uitvoeringsagenda even liggen
en pakken nu het project Zon op Dak op.
367 00:22:25:01 00:22:27:09
Het is een rijksbreed programma...
368 00:22:27:12 00:22:30:06
dat ondergebracht is
bij een collegadirectie.
369 00:22:30:09 00:22:38:04
Dus het hangt niet onder mijn directie,
maar bij onze buren binnen BZK.
370 00:22:39:24 00:22:41:14
Dus dat is een opdrachtgever.
371 00:22:41:17 00:22:45:15
En opdrachtgever is ook Defensie
en het Rijksvastgoedbedrijf voert het uit.
372 00:22:45:18 00:22:47:13
En wat is het doel van het programma?
373 00:22:47:16 00:22:51:19
Veel zonnepanelen plaatsen
op Rijksdaken en daken van Defensie...
374 00:22:51:22 00:22:55:04
namelijk op 80% van de geschikte daken.
375 00:22:56:06 00:23:00:03
Dus ja, klimaatdoelen behalen
natuurlijk op die manier.
376 00:23:00:06 00:23:04:04
We willen onze klimaatdoelen halen
en tegelijkertijd sociaal inkopen.
377 00:23:04:07 00:23:08:24
Ja, en dat laatste is sowieso mijn missie.
378 00:23:09:02 00:23:15:09
Ik denk dat we niet met publieke inkoop
dwangarbeid willen financieren, bijvoorbeeld.
379 00:23:16:12 00:23:21:20
Ik heb gewoon in het nieuws
alle rapporten voorbij zien komen...
380 00:23:21:23 00:23:23:18
over de Oeigoerse dwangarbeid...
381 00:23:23:21 00:23:27:11
en andere mensenrechtenschendingen
in Xinjiang in China.
382 00:23:27:14 00:23:31:16
En daar ben je mee op pad gegaan?
-Ja, ik ben vragen gaan stellen.
383 00:23:31:19 00:23:34:09
Dus ik was oorspronkelijk
niet betrokken bij dit dossier...
384 00:23:34:12 00:23:38:01
maar ik ben gewoon gaan vragen van:
wie is hier opdrachtgever?
385 00:23:38:04 00:23:42:02
Weten jullie van deze risico's
en wat doen we daar eigenlijk mee?
386 00:23:42:05 00:23:46:15
Ik heb eigenlijk, denk ik, een beetje
onbewust een soort coalitie gesmeed...
387 00:23:46:18 00:23:50:24
met een aantal mensen op verschillende plekken
die deze vragen ook zijn gaan stellen.
388 00:23:52:06 00:23:58:11
En we zijn aan verschillende tafels
terechtgekomen om het hierover te hebben.
389 00:24:00:20 00:24:02:14
We hebben uiteindelijk gezien...
390 00:24:02:17 00:24:06:23
dat sowieso het sociale thema
al wel was meegenomen...
391 00:24:07:01 00:24:09:17
dus dit aspect was al meegenomen
aan de voorkant...
392 00:24:09:20 00:24:11:24
namelijk door de ISV-clausule...
393 00:24:12:02 00:24:16:08
dus dat standaard beleid dat we hebben,
ook hier toe te passen...
394 00:24:16:11 00:24:19:24
omdat daar het convenant
hernieuwbare energie ook ondertekend was.
395 00:24:20:02 00:24:25:06
En van daaruit was die keuze al gemaakt,
dus dat was heel goed, eigenlijk.
396 00:24:25:09 00:24:27:24
Het probleem was alleen,
waar we op uitkwamen van:
397 00:24:28:02 00:24:31:15
we vragen dan aan bedrijven
om due diligence toe te passen...
398 00:24:31:18 00:24:36:06
maar het stukje van de keten
dat in China ligt...
399 00:24:36:09 00:24:41:05
waar een bestanddeel van eigenlijk
alle panelen zo'n beetje vandaan komt...
400 00:24:41:08 00:24:44:13
Voor dat stuk van de keten
kan geen transparantie gegeven worden.
401 00:24:44:16 00:24:46:24
Je gaat het gesprek aan
en dan zeggen alle leveranciers:
402 00:24:47:02 00:24:50:10
'Dat stukje hebben we geen zicht op,
kunnen we niks over zeggen.'
403 00:24:50:13 00:24:53:05
Oorspronkelijk niet. Naomi kan hier
ook iets over zeggen...
404 00:24:53:08 00:24:56:16
maar er is een marktonderzoek
gedaan vanuit het Rijksvastgoedbedrijf...
405 00:24:56:19 00:25:00:09
dus dat was een belangrijk onderdeel
van de aanpak die uiteindelijk gekozen is.
406 00:25:00:12 00:25:03:22
We gaan eens met de markt in gesprek:
kunnen jullie iets leveren...
407 00:25:04:00 00:25:08:15
dat niet gelieerd is
aan dit stukje van de keten?
408 00:25:08:18 00:25:12:17
Dat dwangarbeidvrij is,
is de term die ook gebruikt is.
409 00:25:12:20 00:25:15:22
Wat dus heel fijn was, eigenlijk,
was dat het antwoord was:
410 00:25:16:00 00:25:19:20
'Zelfs voor deze grote opdrachten
die in de markt gezet gaan worden...
411 00:25:19:23 00:25:23:05
is er genoeg beschikbaarheid.'
412 00:25:24:09 00:25:28:03
Wel zouden ze dan duurder worden,
de panelen.
413 00:25:28:06 00:25:31:13
Dus we hadden meer budget nodig
of een schuiving in het budget.
414 00:25:31:16 00:25:34:05
Kan ik nog wel iets over zeggen
hoe dat opgelost is.
415 00:25:34:08 00:25:37:12
En we hadden meer tijd nodig,
alleen al om dit marktonderzoek te doen...
416 00:25:37:15 00:25:40:19
gedurende de looptijd
van dat hele programma.
417 00:25:40:22 00:25:44:22
Dus we hadden een verlenging nodig
en een afspraak over het budget.
418 00:25:45:00 00:25:50:13
Daarom hebben we daar ook hogerop
in de organisatie akkoord op gevraagd.
419 00:25:50:16 00:25:54:15
Dit is ook een belangrijke les: voor zover
mogelijk, neem het aan de voorkant mee.
420 00:25:54:18 00:25:57:16
Dan kun je er in je budget en planning
rekening mee houden.
421 00:25:57:19 00:26:01:24
Wat bijvoorbeeld soms kan helpen,
is dat je kleinere opdrachten...
422 00:26:02:02 00:26:06:20
gedurende langere tijd in de markt zet,
zodat er een ontwikkeling kan ontstaan.
423 00:26:06:23 00:26:10:00
Want ja, soms is het niet
in grote hoeveelheid aanwezig.
424 00:26:10:03 00:26:12:13
En dat is dus ook gebeurd.
425 00:26:12:16 00:26:16:14
En is die toelevering
gewoon gestaag doorgegaan?
426 00:26:17:16 00:26:19:08
Of ontstonden er toch knelpunten:
427 00:26:19:11 00:26:22:10
'Als we nu nog gaan leveren,
kunnen we niet meer garanderen...
428 00:26:22:13 00:26:27:00
dat er geen sprake is van dwangarbeid of dat
het toch uit dat deel van de wereld komt...
429 00:26:27:03 00:26:28:14
waar we geen zicht op hebben.'
430 00:26:28:17 00:26:33:18
Ja, dus er is eigenlijk
een strengere clausule opgenomen...
431 00:26:33:21 00:26:41:04
om op dat dwangarbeidvrij, over die term
is denk ik van alles te zeggen, te sturen.
432 00:26:43:22 00:26:47:23
Bij de eerste opdracht die is uitgezet, want
het gaat om een grote raamovereenkomst...
433 00:26:48:01 00:26:52:11
daar worden kleinere opdrachten onder
gehangen, bij die eerste mini-competitie...
434 00:26:52:14 00:26:56:19
nadat dit besluit was genomen,
is inderdaad teruggekomen:
435 00:26:56:22 00:27:00:01
'Zoals dat nu opgeschreven staat,
kunnen we dat niet garanderen.
436 00:27:00:04 00:27:02:19
Wij kunnen niet garanderen
dat het nergens in de keten is.'
437 00:27:02:22 00:27:05:07
En Naomi zei daar terecht
eerder al wat over.
438 00:27:05:10 00:27:07:10
Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
439 00:27:07:13 00:27:11:16
Als je hem zo hard stelt,
als je zo op garantie zit...
440 00:27:12:13 00:27:15:17
Je kunt eigenlijk nooit aantonen
dat iets er niet is.
441 00:27:15:20 00:27:19:05
Ik vind het gedurfd en heel mooi
dat er genoeg mensen zijn geweest...
442 00:27:19:08 00:27:21:04
die deze stap hebben durven zetten.
443 00:27:22:02 00:27:24:24
Ik denk namelijk dat we
precies omdat dat gebeurd is...
444 00:27:25:02 00:27:29:09
dus doordat die vraag gesteld is,
is ook dit antwoord gekomen...
445 00:27:29:12 00:27:30:19
en kunnen we daarvan leren.
446 00:27:30:22 00:27:33:13
Dus wat we nu aan het doen zijn,
is met elkaar in gesprek.
447 00:27:33:16 00:27:37:13
Ik doe niet deze uitvoering,
maar ik denk wel mee over:
448 00:27:37:16 00:27:41:03
hoe kunnen we dan
deze clausule zo aanpassen...
449 00:27:41:06 00:27:45:05
dat we wel de relevante informatie krijgen?
450 00:27:47:13 00:27:50:12
Maar dat we vooral een zinvol gesprek
kunnen hebben over:
451 00:27:50:15 00:27:53:02
wat weten we wel en niet
en wat kunnen we daaraan doen?
452 00:27:53:05 00:27:56:09
Hoe ervaar je dat nou,
die concurrerende doelen tussen elkaar?
453 00:27:56:12 00:27:58:18
Wat is de consequentie daarvan?
454 00:27:58:21 00:28:05:07
Ja, ik ervaar dat veel, omdat ik dus
wat meer echt randje bedrijfsvoering zit...
455 00:28:05:10 00:28:11:03
en mijn collega's direct werken aan onze
doelstellingen op circulariteit en op klimaat.
456 00:28:11:06 00:28:15:11
En dat het best mogelijk is als je
een goede planning eraan vast hangt.
457 00:28:15:14 00:28:19:23
En van tevoren dus realistisch bent
in de doelstellingen die je wil behalen...
458 00:28:20:01 00:28:23:10
maar dat het wel een discussie is
die alles vaak lastiger maakt.
459 00:28:23:13 00:28:26:24
Want het vereist dat mensen
een heel breed begrip hebben...
460 00:28:27:02 00:28:30:23
van de mogelijke impact,
zowel op klimaat als op mensen.
461 00:28:31:01 00:28:33:18
En dat maakt een gesprek
natuurlijk veel lastiger.
462 00:28:33:21 00:28:36:05
Maar met een goede planning
en realistische doelen...
463 00:28:36:08 00:28:40:00
kun je, denk ik, op allebei de punten
goede stappen vooruit maken.
464 00:28:40:03 00:28:44:10
Welke rol kan een gemeente nemen hierin,
met veel kleinere inkoopvolumes?
465 00:28:44:13 00:28:48:11
De leverage hangt grotendeels samen
met de koopkracht die je hebt.
466 00:28:48:14 00:28:51:10
Je gaat natuurlijk niet
meer zonnepanelen aankopen...
467 00:28:51:13 00:28:57:00
enkel en alleen omdat je dan meer impact
kan hebben op die sociale voorwaarden.
468 00:28:57:03 00:28:59:13
Maar het is opnieuw
een argument om samen te werken.
469 00:28:59:16 00:29:04:12
En ik weet dat het vaak gevoelig ligt, zeker in
België«, om gezamenlijk te gaan aankopen.
470 00:29:04:15 00:29:07:04
Maar ik denk zeker
dat die optie op tafel moet liggen...
471 00:29:07:07 00:29:10:24
in verband tussen verschillende gemeenten
dan wel via de Rijksoverheid.
472 00:29:11:02 00:29:16:12
Ik ken de situatie in Nederland onvoldoende,
maar mijn collega kan daar meer over vertellen.
473 00:29:16:15 00:29:21:00
Ja, sowieso, ik heb een hele tijd
gewerkt bij het natuursteenconvenant...
474 00:29:21:03 00:29:23:15
het IMVO-convenant
en er zijn nu nieuwe vormen.
475 00:29:23:18 00:29:27:02
Maar dat soort samenwerkingsverbanden
zorgen ervoor dat dezelfde vraag...
476 00:29:27:05 00:29:31:09
En overigens ons Rijksbeleid
wordt vaak door gemeenten ook toegepast.
477 00:29:31:12 00:29:34:11
Dus dezelfde vraag stellen,
helpt ook zelfs al.
478 00:29:34:14 00:29:37:19
Dat is een soort uitgeklede variant
van samenwerken.
479 00:29:37:22 00:29:40:05
En die informatie staat
op een website als PIANOo...
480 00:29:40:08 00:29:44:10
want alle Rijksbeleid is op PIANOo te vinden
en als het er niet zelf staat...
481 00:29:44:13 00:29:47:15
staat er een link naar Rijkspagina's
waar dit te vinden is.
482 00:29:47:18 00:29:51:07
Er is ook een buyer group voor zonnepanelen
waar je je bij kunt aansluiten.
483 00:29:51:10 00:29:55:19
Maar toch belangrijk: ga niet
het wiel zelf uitvinden als het al gedaan is.
484 00:29:55:22 00:29:59:24
Maak gebruik van de kennis
die reeds beschikbaar is.
485 00:30:00:02 00:30:02:23
En ook wat Frank eerder zei,
dus begin ergens mee.
486 00:30:03:01 00:30:05:11
Dus ga zelf,
door wat te gaan toepassen...
487 00:30:05:14 00:30:09:09
in kleine stapjes jouw kennis en van
jullie mogelijke leveranciers verdiepen.
488 00:30:09:12 00:30:11:21
Progressie, niet op zoek naar perfectie.
-Precies.
489 00:30:11:24 00:30:14:18
Dat betekent niet dat je
je inkoopvolumes moet aanpassen...
490 00:30:14:21 00:30:17:22
maar wel dat je op zijn minst
vragen gaat stellen in je contract.
491 00:30:18:00 00:30:20:16
Ik heb drie heel kleine korte uitsmijters.
-Oké.
492 00:30:20:19 00:30:23:22
Eén, zorg dat het geen...
Het Engels is 'afterthought'.
493 00:30:24:00 00:30:27:19
Dus ik hoor hier: het komt bij contract-
management de eerste keer ter sprake.
494 00:30:27:22 00:30:30:19
Zorg dat het eerder ter sprake komt.
-Daar kom ik zo nog op terug.
495 00:30:30:22 00:30:33:10
Ja, dus capaciteit.
496 00:30:33:13 00:30:37:22
Is het de verantwoordelijkheid van de
contractmanager om daar constant op te zitten?
497 00:30:38:00 00:30:42:09
Of kijk je naar bepaalde andere partijen
die daar ondersteuning kunnen bieden?
498 00:30:42:12 00:30:45:20
En de laatste: bij concurrerende
doelstellingen in Nederland...
499 00:30:45:23 00:30:49:05
wordt er gesproken over welk
duurzaamheidsaspect je gaat belichten...
500 00:30:49:08 00:30:52:19
en niet over concurrentie
tussen de prijs en de duurzaamheid.
501 00:30:52:22 00:30:56:12
Wat bij ons in België« althans het fundament
van de discussie is momenteel.
502 00:30:56:15 00:30:58:09
Heb jij nog een uitsmijter, Naomi?
503 00:31:00:00 00:31:02:18
Over zonnepanelen?
-Of überhaupt? Wat wil je meegeven?
504 00:31:02:21 00:31:05:07
Ik wil me aansluiten
bij de opmerking in het begin:
505 00:31:05:10 00:31:09:13
al doende leer je en kun je de volgende
keer verdere stappen gaan zetten.
506 00:31:09:16 00:31:11:13
Accepteer dat je
niet meteen de expert bent.
507 00:31:11:16 00:31:16:07
Ja, en due diligence gaat niet over perfectie.
Het gaat over verbetering.
508 00:31:16:10 00:31:18:22
Steeds meer transparantie
en steeds meer actie...
509 00:31:19:00 00:31:21:05
daar waar de risico's liggen.
510 00:31:21:08 00:31:23:23
En dat betekent dat je
er bovenop moet zitten continu?
511 00:31:24:01 00:31:26:20
De vraag stellen, is hem beantwoorden.
Boris zei het al.
512 00:31:26:23 00:31:29:05
Een slechte vraag van mij.
Wat betekent dit?
513 00:31:30:22 00:31:33:20
Dat je er bovenop moet zitten continu.
514 00:31:34:09 00:31:35:22
Nee. Nou ja, dat je...
515 00:31:36:00 00:31:39:18
Kijk, ik denk echt wel dat het in elk
geval betekent dat je vragen stelt.
516 00:31:39:21 00:31:43:18
En mijn ervaring is ook dat het
vaak hele logische vragen zijn.
517 00:31:43:21 00:31:46:22
We hebben het gehad
over aan de slag gaan met eerlijk inkopen.
518 00:31:47:00 00:31:49:10
We hebben gezien
dat het niet per se makkelijk is...
519 00:31:49:13 00:31:51:00
maar wel dat het een proces is.
520 00:31:51:03 00:31:58:07
Een proces wat gaat over progressie en
verbetering en niet over perfectie meteen.
521 00:31:58:10 00:32:01:09
Dus dat is waar we
met z'n allen aan moeten werken.