Meer innovatiekracht bij de rijksoverheid door diversiteit en inclusie

Een gezegde als ‘Je bent een spin in het web’ komen we vaak tegen in vacatureteksten. De meeste mensen met een Nederlandse achtergrond snappen wat daarmee bedoeld wordt. Maar die kans is kleiner wanneer je deze achtergrond niet hebt.  Dat soort spreekwoorden en gezegden heb je in dat geval misschien niet van huis uit meegekregen, of minder vaak gehoord. Het Rijk kiest daarom voor leveranciers die een bijdrage leveren aan diversiteit en inclusie, zoals bijvoorbeeld een leverancier die ‘inclusieve vacatureteksten’ schrijft. Deze teksten moeten een zo breed mogelijke doelgroep aanspreken en iedere sollicitant gelijke kansen bieden.

Iemand leg iets uit op een computerscherm

Sterkere teams, meer innovatiekracht

Categoriemanager Marieke van der Aa: “Mijn droom is dat diversiteit en inclusie in 2030 voor de hele rijksoverheid vanzelfsprekend zijn, voor opdrachtgever, leverancier en inkoop.” HRM inkopen met sociale impact is de nieuwe strategie van de categorie Duurzame Inzetbaarheid, de categorie die verantwoordelijk is voor de inkoop van ‘inhuur van HR-professionals’ en ‘HR-diensten’. 

Diversiteit en inclusie staan hoog op de agenda bij het Rijk, als belangrijk onderdeel van het strategisch personeelsbeleid. Het Rijk wil een inclusieve organisatie zijn met divers samengestelde teams. “Om beter aan te sluiten bij de maatschappij, zetten we ons in voor een organisatie die de samenleving afspiegelt.” 

Ook via de inkoop dragen we daaraan bij. Verbeteren van sociale duurzaamheid, zoals social return en diversiteit en inclusie, is opgenomen in het Nationaal plan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen. Via de aanbestedingen voor werving en selectie trekt het Rijk meer divers talent aan en werkt het aan goede samenwerking. Uit onderzoek blijkt dat dit leidt tot sterkere teams, meer innovatiekracht en dus tot betere resultaten. We sluiten hiermee aan bij de groeiende behoeften vanuit de samenleving en het Rijk. 
 

Samenwerking met opdrachtgevers en markt

In het categorieplan staat hoe het categorieteam via aanbestedingen invulling geeft aan deze onderwerpen, in samenwerking met de opdrachtgevers binnen het Rijk en de markt. Het Rijk is hierin nog lerende, maar is vanuit de HR-opgave wel een voorloper in het succesvol toepassen van diversiteit en inclusie in aanbestedingen. 

Bij drie aanbestedingen is de nieuwe strategie al toegepast. In deze film vertelt Marieke over de uitvragen van Schrijven van Vacatureteksten en van Assessments. 
We volgen Larissa Buist-Belliot. In haar zoektocht naar een baan viel haar oog op de functie van recruiter bij Rijkswaterstaat. Larissa vertelt hoe de procedure voor haar is verlopen en wat haar is bijgebleven.
Gwen Kuipers, adviseur en psycholoog bij leverancier Leeuwendaal, vertelt hoe zij het afnemen van assessments voor de rijksoverheid op een diverse en inclusieve manier insteken. 

Ook op het gebied van de Groeituin social return, in deze film niet belicht, zijn de eerste ervaringen erg positief. Marieke: “We vragen de leverancier om met ons in gesprek te gaan over wat ze op dit thema kunnen doen en daar een plan van aanpak voor te schrijven. Voor het contract voor de inhuur van HR-professionals hebben de leveranciers al zo’n negen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geplaatst.”
 

LARISSA BUIST-BELLIOT: Hé, ik zie mezelf hier inderdaad lopen.
Ik voel me hier veilig, ik voel me hier prettig.

(Aldus Larissa Buist-Belliot. Het logo van Denk. Doe. Duurzaam... meer voor elkaar.)

RUSTIGE MUZIEK

Ik ben recruiter. Ik ben net begonnen.
Het is allemaal nog nieuw en ontdekken en beleven,
maar ik ga mensen werven eigenlijk voor Rijkswaterstaat.
MARIEKE VAN DER AA: Ik ben de categoriemanager voor de Rijksoverheid
voor de categorie Duurzame Inzetbaarheid.
En dat houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor alle rijksbrede inkoop
op het gebied van inhuur van hr-professionals
en voor de hr-diensten.
Vanuit Inkoop hebben we te maken met de rijksinkoopstrategie: Inkopen met Impact.
En sinds 2021 is er een nationaal plan
Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen.
En de doelstellingen die ik wil realiseren op Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
zijn Social Return, Diversiteit en Inclusie
en Sociale Innovatie.
Een droom van mij is dat diversiteit en inclusie in 2030 vanzelfsprekend is.
Zowel voor de opdrachtgever als voor de leverancier
en voor Inkoop.
Diversiteit, dan kan je denken aan gender of geslacht,
maar ook aan etniciteit en aan leeftijd.
Diversiteit naar binnen halen is één,
maar diversiteit gaat altijd samen met inclusie.
Inclusie gaat dan ook heel erg over dat je echt jezelf mag zijn.
Uit onderzoek blijkt dat organisaties waar diversiteit aanwezig is,
dat daar ook een enorme innovatiekracht is.
En daarmee willen we ook een afspiegeling zijn van de maatschappij.
Nou, we zijn het eigenlijk gewoon gaan doen.
We zijn begonnen met een aanbesteding
voor het schrijven van vacatureteksten en jobbranding
voor de hele Rijksoverheid.
En we hebben in die aanbesteding aan de markt gevraagd
om ook te laten zien dat zij inclusief kunnen schrijven.
Zodat we echt zien: spreekt deze vacature een bredere doelgroep aan?
En daarnaast gebruiken we als Rijkswaterstaat ook de tekst:
talent als basis, diversiteit als kracht.
Waarin we mensen uitnodigen om bij ons te komen solliciteren,
ongeacht wie je bent of van wie je houdt.

(Larissa:)

Nou, ik las dus in de vacaturetekst
dat je achtergrond niet per se uitmaakt, want iedereen is welkom.
Bel maar en we kijken wat er mogelijk is voor je.
Dat ze dus eigenlijk verder kijken dan wat er op het papiertje staat.
Dat was voor mij gelijk een signaal van: hé,
ik kan dus gewoon in gesprek gaan en kijken wat zij voor mij kunnen betekenen.
Maar ook natuurlijk: wat kan ik voor hen betekenen?

(Ze loopt naar een man en schudt hem de hand.)

MARIEKE: Ja, het is belangrijk bij een sollicitatiegesprek
dat managers zich bewust zijn van eventuele vooroordelen
en dat ze dat niet meenemen in het sollicitatiegesprek.
En daarvoor kunnen ze de training volgen Inclusief werven en selecteren.
We hebben aan de markt gevraagd om te beschrijven:
hoe neem je diversiteit en inclusie mee in je assessments?
En ook: hoe ga je om met diversiteit en inclusie in je organisatie?
GWEN KUIPERS: De meeste assessments die we doen,
zijn of selectie- of ontwikkelgerelateerd
en we proberen dus zo divers en inclusief mogelijk
een assessment in te steken.
Dat doen we door een brede range aan testen in te zetten
voor alle assessments die wij uitvoeren voor de Rijksoverheid.
Een uitdrukking zoals 'de spin in het web',
vaak mensen met een Nederlandse achtergrond
weten dan heel goed wat daarmee bedoeld wordt,
maar mensen die misschien niet in Nederland geboren zijn,
die kunnen het lastig vinden om daar de juiste interpretatie aan te geven.
Dus we proberen zoveel mogelijk met testen te werken
die dat element eruit halen
zodat iedereen een gelijke kans heeft
om het beste van zichzelf te laten zien op die test.
Als we gaan kijken naar de inclusiescan,
hoe inclusief iemand handelt of leidinggeeft,
dan worden daar verschillende dingen in gemeten.
Bijvoorbeeld hoe iemand in een samenwerking omgaat
met een diverse groep aan mensen.
Maar ook bijvoorbeeld of iemand in zijn vrije tijd
op zoek gaat naar andere culturen of daarin geïnteresseerd is.
LARISSA: Ik kan niet wachten om te beginnen,
om dus in gesprek te gaan met mensen, kijken waar hun talenten zitten.
MARIEKE: Ik zou willen zeggen:
Pas diversiteit en inclusie toe in je aanbestedingen.
Dus niet alleen bij HR, maar ook bij ICT,
of bijvoorbeeld bij Communicatie of Catering.
Leer hiervan, want daarmee kan je echt het verschil maken.
Verschil verrijkt.

(Het Nederlandse wapenschild met daarnaast: Rijksoverheid. Het beeld wordt blauw met wit. Beeldtekst: Samen werken aan een duurzame en sociale Rijksoverheid. www.denkdoeduurzaam.nl. Het logo van Denk. Doe. Duurzaam... meer voor elkaar. Beeldtekst: Een productie van de Rijksoverheid.)

DE RUSTIGE MUZIEK EBT WEG