Flexibel op pad met de circulaire, elektrische dienstfiets

Even naar een ander kantoor voor een uurtje overleg. Of naar een dorp verderop voor een afspraak. Flexibel en duurzaam reizen wordt een stuk gemakkelijker met de elektrische dienstfiets. De Belastingdienst, het Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat hebben door een samenwerking vanaf dit jaar 346 elektrische leenfietsen staan op verschillende locaties. Een uitgelezen kans om op 19 mei, de Fiets naar je Werk Dag, stil te staan bij dit initiatief.

Beeld: ©Rijksoverheid

In eerste instantie was het plan om gewone fietsen neer te zetten. Maar dit plan is gaandeweg veranderd. De keuze voor elektrisch is niet voor niets, zegt Alette van Espelo, senior adviseur mobiliteit bij de Belastingdienst. ‘Met een elektrische fiets kom je veel verder dan met een normale fiets. Dat maakt het, vooral bij korte ritten, een goed alternatief voor de auto of het ov. Ook als je even naar de andere kant van de stad moet, ben je er relatief snel en zonder files of parkeerfrustraties. Een ritje met de elektrische fiets is dus goed voor het milieu, maar ook voor je gezondheid. En bovendien ben je hartstikke flexibel.’

Altijd klaar voor gebruik

Maud van Engelenhoven, contractmanager vervoer bij de Belastingdienst: ‘Momenteel staan er bij verschillende panden dienstfietsen, maar daar zit geen onderhoudscontract meer op. Als facilitair dienstverlener op locatie moeten we de fietsen vaak zelf wegbrengen naar de fietsenmaker voor reparatie. Daarom wilden we in zee met één partij voor elektrische fietsen, die ons volledig faciliteert. Afgelopen januari is het contract gesloten. Mooi is dat de nieuwe leverancier fietsen levert, maar ook onderhoud, reparatie en zelfs ‘pech onderweg’-hulp aanbiedt. Op die manier staan er altijd goed onderhouden dienstfietsen klaar voor gebruik.’

Beeld: ©Maud van Engelenhoven

Oude frames opnieuw gecoat

Elke circulaire stap vooruit is er één. De markt voor elektrische fietsen kan niet achterblijven als het aankomt op circulariteit. Door als Rijkoverheid onze wensen kenbaar te maken, is de kans groot dat er op den duur iets verandert in het productieproces. Circulariteit en social return waren daarom belangrijke voorwaarden bij de aanbesteding. Aspectmanager duurzaamheid Hairo van den Berg: ‘We willen als SSO CFD bijdragen aan de rijksbrede duurzaamheidsdoelen. Met fietsen kun je veel duurzaamheidswinst boeken. De elektrische fietsen die we krijgen zijn gemaakt van oude frames die opnieuw zijn gecoat. De jasbeschermers zijn van gerecycled rubber. En de accu’s zijn gemakkelijk vervangbaar, zodat de fiets lang meegaat. Bovendien worden de fietsen in elkaar gezet en gespoten door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

Beeld: ©Hairo van den Berg

Zonnepanelen

De invoering van de elektrische dienstfietsen is een van de stappen richting verduurzaming van mobiliteit, zegt Alette. ‘We zijn bijvoorbeeld ook bezig met zonnepanelen bij de laadplekken. En we denken na over ov-hubs. We willen onze dienstverlening zo inrichten dat medewerkers gemakkelijker duurzame en gezonde keuzes maken. Daar hoort ook de keuze voor de elektrische fiets in plaats van de auto bij. In veel gemeenten komen steeds meer autoluwe gebieden. We sluiten aan bij die beweging.’

Cirkel rond

De huidige leenfietsen gaan niet zomaar de container in. Ze krijgen een nieuwe maatschappelijke bestemming. Grietje Abbing, adviseur bedrijfsvoering bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB): ‘De oude fietsen van de RVB komen bijvoorbeeld terecht bij de Dienst Justitiële Instellingen of, opgeknapt en wel, bij mensen die zich anders geen fiets kunnen veroorloven. Zo is de cirkel rond!’