BZK op niveau 3 van de CO₂-prestatieladder

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is gecertificeerd voor de CO2-prestatieladder op niveau 3. Onder het ministerie vallen ook de diensten, agentschappen en shared service organisaties. De CO2-prestatieladder helpt organisaties om hun CO2-uitstoot inzichtelijk te maken en te verminderen.

De ladder bestaat uit vijf niveaus. De eerste drie niveaus richten zich op de CO₂-uitstoot van de eigen organisatie. Niveaus vier en vijfrichten zich ook op de uitstoot in de ketens van leveranciers en klanten waarin de organisatie een schakel is. Naast het in kaart brengen en verminderen van de uitstoot, wordt van deelnemende organisaties verwacht dat zij transparant communiceren over alle aspecten van hun CO₂-beleid en initiatieven nemen binnen de sector of keten. Externe audits zien toe op de juistheid van de gegevens en het ambitieniveau en permanente commitment van de organisatie.

Doelen

BZK werkt toe naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030 en past tussendoelen toe om te stimuleren dat er daadwerkelijk bespaard wordt. Tussendoelen zijn gericht op gebieden waar de meeste impact verondersteld wordt, zoals vastgoed, zakelijke mobiliteit en ICT. De tussendoelen zijn:

  • 100 procent elektriciteitsverbruik hernieuwbaar in 2030;
  • In 2030 is het gasverbruik van het Rijk met 30 procent afgenomen (ten opzichte van 2019) en is het gas voor minimaal 50 procent afkomstig van hernieuwbare bronnen;
  • In 2030 is het energieverbruik van het rijksvastgoed gehalveerd ten opzichte van 2008;
  • Halveren van de CO₂-uitstoot van de zakelijke mobiliteit in 2030 (t.o.v. 2016);
  • In 2028 is het wagenpark volledig zero emissie.

CO₂-footprint

Ieder half jaar rapporteert het ministerie over haar CO₂-footprint. De footprint van 2022 bedroeg in totaal voor BZK en haar uitvoeringsorganisaties 18.922 ton CO₂. In onderstaand taartdiagram is te zien wat de verdeling is over de verschillende emissiebronnen.

Uitstoot BZK

Uitstoot BZK
TypePercentage
Elektra59%
Gas4%
Warmte4%
Dienstreizen5%
OV0%
Wagenpark9%
Vliegreizen19%
Brontabel als csv (104 bytes)

De CO₂-emissies worden in de laddermethodiek opgedeeld volgens de scopes van het GHG-protocol (Greenhouse Gas protocol). Scope 1 omvat de directe emissies als gevolg van aardgasverbruik en brandstofverbruik door bedrijfswagens (wagenpark). Scope 2 omvat de indirecte emissies als gevolg van ingekochte elektriciteit (incl. elektrische auto’s wagenpark) en stadswarmte. Scope 3 – business travel - omvat zakelijke ov reizen, zakelijke vliegreizen en gedeclareerde zakelijke kilometers auto. In de tabel hieronder wordt per scope en emissiebron de uitstoot 

CO₂-uitstoot

CO₂-uitstoot
CO2-uitstoot bron2021% van totaal2022% van totaal
Scope 1Wagenpark2086 ton13%1692 ton9%
Verwarmen - aardgas1379 ton8%744 ton4%
Scope 2Electriciteit - gebouwen9486 ton56%11184 ton59%
Verwarmen - stadswarmte998 ton6%740 ton4%
Scope 3Dienstreizen met priveauto's991 ton6%966 ton5%
Dienstreizen met OV24 ton0%48 ton0%
Vliegreizen1867 ton11%3548 ton19%
Brontabel als csv (396 bytes)

Zowel in 2021 als in 2022 wordt de meeste uitstoot veroorzaakt door elektriciteitsgebruik, het wagenpark en vliegreizen. Dit is niet veranderd ten opzichte van de voorgaande jaren. Uit de analyse blijkt dat er weliswaar minder, maar nog steeds relatief veel grijze stroom wordt gebruikt, met als gevolg de eerste plek met 59 procent van de totale uitstoot. Door toename van vastgoed is er ook een absolute stijging van het elektriciteitsverbruik aan de orde. Het aflopen van de coronacrisis is zichtbaar in de cijfers, het vliegverkeer trekt weer aan. Daar staat een eerste signalering van daling gasgebruik tegenover. De Oekraïneoorlog noopte ons tot een verlaging van de thermostaat wat zichtbaar is in ons gasverbruik en de bijbehorende daling van de CO₂- uitstoot op gas en warmte.   Steeds meer auto’s in het wagenpark worden elektrisch. Eind 2021 was ruim 29 procent van het BZK wagenpark zero emissie en dat percentage neemt toe. CO₂-uitstoot voortkomend uit elektrisch laden (grijze stroom) neemt daarentegen wel toe. Bepalend voor verdere reductie is een passende laadinfrastructuur.

Reductiemaatregelen

Maatregelen op het gebied van vastgoed, elektriciteit (inkoop groene stroom) en mobiliteit (zoals de verduurzaming van ons wagenpark) dragen bij aan de reductiedoelstellingen opgenomen in het CO₂-managementplan. De belangrijkste maatregelen zijn:

  • Het verduurzamen van het zakelijk vliegen;
  • Verduurzamen van en besparen in de panden (routekaart aanpak RVB, verbetering inzicht in CO₂-uitstoot van resterende panden); 
  • Vergroenen van onze energie-inkoop en toepassing groene stroom in onze panden;
  • Verduurzamen wagenpark en stimuleren alternatieve vormen van vervoer;
  • Aanpak duurzaam reizen, met name gericht op reductie van zakelijk gebruik van privéauto’s;

Meer weten over de verduurzaming van BZK? Neem contact op met postbusduurzaambzk@minbzk.nl

Op de website van SKAO staat meer informatie over het certificaat van het ministerie van BZK.